با انتخاب مدرسه خوب به کودکان رحم کنیم….ابعاد پنهان جلوگیری از تکرار ماجرای تلخ رومینا
ارسال شده در : شنبه, می 30th/ 2020ساعت 9:19 ق.ظ
گیل فام؛
عن النبی صلّی الله علیه و آله فی حدیث قال : بالتعلیم ارسلت “(۱)
رسول اکرم صلّی الله علیه و آله در ضمن حدیثی فرموده اند: من برای تعلیم و آموزش فرستاده شده ام.
معیارهای مهم در انتخاب دبستان
۱.آموزش خوب و کادر علمی قوی
۲.رفتار مناسب معلمان و کادر مدرسه؛ بهخصوص در پایه اول ابتدایی نقش شخص معلم بسیار پر رنگ است. معلم کلاس اول باید بتواند کودک را در گذر از دوران مهد کودک و پیشدبستانی به دوره دبستان همراهی کند و انگیزه او را برای یادگیری و انجام تکالیف تقویت کند. این مسئله بیش از آنچه تصور کنید در آینده تحصیلی کودک موثر است.
۳.ساعات کاری مناسب با برنامه والدین
۴.محیط شاد و توام با احترام
۵.انضباط متناسب با سن کودکان
۶.توجه به امنیت کودکان در حیاط، راهپله و هنگام استفاده از سرویسهای بهداشتی
۷.توجه به مسائل مذهبی در مدرسه
۸.دولتی یا غیرانتفاعی بودن مدرسه و هزینه آن
۹.ساختمان مناسب و داشتن کلاسهایی با نور، تهویه و میز و صندلی مناسب
۱۰. نظافت بهخصوص در آبخوری و دستشوییها
۱۱. زیبایی حیاط، امکانات تفریحی، امکانات آزمایشگاهی و سمعی و بصری
۱۲. مشارکت کودکان در برنامههای جنبی مدرسه
۱۳. وجود مشاور با تجربه و متبحر در مدرسه
۱۴. داشتن وبسایت، مجله، روزنامه دیواری و …
۱۵.ارائه روشهای تدریس مناسب و برگزاری دورههای مختلف آموزشی برای معلمان درراستای افزایش هرچه بیشتر مهارت آنان و بهبود امکانات و تجهیزات مدارس برای همگامی بیشتر با فنآوری عصر حاضر
۱۶. درنظر گرفتن نزدیکی مدرسه به منزل
آگاهی والدین از ۱۶ موارد بالا و الزاما ادامه دار بودن آن به عنوان معیارهای یک مدرسه خوب بسیار ضروری می باشد
در سیستم آموزشی دانش آموز با افراد زیادی در ارتباط می باشد
اما دراین میان نقش #معلم حتی به عنوان مادر،پدر،راهنما بسیار بسزا می باشد چرا که وی بیشتر مواقع با او هست و تحت تعلیم او ،تعلیم ؛علمی .عملی.رفتاری و….واین حساسیت فرد معلم را بیشتر می نماید
در موارد ۱۶گانه بالا هر کدام در جایگاه خود مهم هستند اما مورد مهم که هدفم دران مورد است مورد ۷و۶ می باشد
اری توجه به امنیت کودکان درحیاط،راه پله و هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی و… مهم که این موردبه امنیت کودک اشاره داشته و مدنظر ظاهرا امنیت و درواقع امنیت جسم را تحت پوشش گرفته .اینکه در هنگام بالا و پایین رفتن خطر افتادن نباشد و یا سرویس ازنظر بهداشتی مهیا باشد و …
اما انچه که مهم است امنیت روانی آن است چرا که خطراتی که احتمال وقوع آن در همان زمان وبه مراتب رشد آن است وجود دارد و بعضا حادثه افرین است
آنچه که کودک می بایست در سایه تعلیمات آموزشی آن را فراگیرد تا از خطرات دورباشد و امنیت داشته باشد الزامی است و اینگونه که مورد هفتم ؛توجه به مسائل مذهبی اهمیت دارد
قرآن کتابی است که دستورالعمل برای همه ما انسا ن ها است تا راه درست را برای مسیر زندگی انتخاب نمائیم و…. پس اهمیت فراوان دارد و همانطور که می دانیم در فرایند شکل گیری شخصیت کودکان الگوهای رفتاری تقش مهمی دارند
دراینجا به زندگی حقیقی اشاره می نمایم تا ملموس تر باشد
همه ما تجربه تقلید رفتار پدر و مادر را داشتیم وداریم
دختران قبل از مهد و مدرسه نقش مادر و الگوی خانم و پسران نیز نقش پدر والگوی آقا را بکار می برند
دختر تمایل به آشپزی .و کار منزل و پسر تمایل به رفتن به بیرون .تعمیرات خرید .و.. دارد
با ورود به منزل دوم (مدرسه ) آنجا نقش مادر و پدر به معلم تغییر نقش داده و کودک از او تقلید می کند ( تمایل به معلم بازی .نماینده کلاس شدن .در غیاب معلم نقش معلم را ایفا نمودن و…)
بررسیهای علمی نیز نشان میدهد که ۳۵ درصد کودکان در هفت سال دوم زندگی دوست دارند همانند معلّم خود باشند.(۲)
و برخی از اولیای با حفظ همه نظرات که چون اولویت نزدیکی مدرسه ،شهریه پایین ،…. فرزند خودرا در مدرسه مورد نظر ثبت نام می نمایند
دریغ از اینکه اولویت اول شناخت معلم و کارکنان به عنوان الگوی رفتاری که در واقع مورد تقلید قراردادن کودک معلم و … می باشد،باید باشد
شاید برخی شناخت معلم و کارکنان را در نحوه تدریس.سخت گیر و یا سهل گیر بودن ،جوان و مُسِن بودن .با تجربه و کم تجربه بودن و……بداند در حالیکه مهترین مسئله شخصیت انسانی معلم و کارکنان است که باید این مورد را درنظر گرفت وبه ان اهتمام جدی تری داشت
” عن امیر المؤمنین علیه السّلام: إذا کان الآباءهم السّبب فی الحیاة فمعلّموا الحکمة والدّین هم السّبب فی جودتها”(۳)
حضرت امیر علیه السّلام فرموده اند: اگر پدران سبب زندگی هستند پس آموزگاران حکمت و دین سبب خوبی و زیبایی زندگی می باشند.
با بیان موارد بالا نقش #معلم بسیار مهم بعد از نقش پدر و مادر است بویژه برای دانش آموزان ابتدایی
دانش آموزان معلم را چنان بالا می بیند و برایش مورد احترام است که
معلم موفق ترین و بالاترین بعد از پدر ومادر و بعضا قبل از آن ها برای او هست بطوری که نسبت به او غیرت و تعصب دارد و کسی حق از گل نازک گفتن را ندارد.هرچیز خوب را نیز برای او می خواهد والی آخر …
و الگو برداری ها حتی در نحوه رفتار و نگاه و صحبت نمودن از نتایج این اندازه از تاثیر نقش معلم می باشد
اسپرینتهال، ۱۹۷۷،ص ۵۷۶ ؛ او معتقد است دوران کودکی سرآغاز شکل گیری روند تفکر خلاق محسوب میشود
حتی همین تفکر خلاق نیز به معلم برمی گرد که این را کشف و هدایت نموده تا رشد نماید
خلاصه معلم تنها یک آموزگار نسیت بلکه مهم تراز آن ،یک مربی والگوی با نفوذ است. یک معلم خوب که با رفتار نیک وگفتار پسندید ه اش دانش آموزان را خوب پرورش دهد بزرگ ترین خدمت را نسبت به اجتماع انجام داده است
و یک معلم بد اخلاق وبدرفتار ومنحرف که با رفتار بد خود دانش آموزان را به انحراف وتباهی می کشد،بزر گ تر ین خیانت رانسبت به اجتماع مرتکب خواهد شد.
بنابراین شغل معلمی حساس ترین شغل هاست . ودر درجه اول انتخاب مدرسه است .
معلم نمی تواند نسبت به اخلاق رفتار خود،آزاد وبی تفاوت باشدبلکه باید به مسئولیت سنگین وارزشمند خویش ومقدار نفوذش در دانش آموزان،خوب بیندیشند وبا اصلاح اخلاق ورفتار خود بهترین الگو را دراختیار دانش آموزان قرار دهد.
در نتیجه این که اصلاح جامعه باید از اصلاح خانواده و مدرسه ،به وسیله #پرورش وبه کار گرفتن آموزگاران خوب وشایسته انجام بگیرد(۴)
اولیاهای که فرزندشان برایشان مهم هست در انتخاب مدرسه دقت و اهتمام ویژه داشته باشند صِرف به اینکه راه نزدیک و شهریه پایین و موارد جزئی این چُنینی را ملاک قرار نداده و به امنیت روانی و رشد فکری کودک توجه فراوان داشته باشند که در واقع با این امر آینده کودکانشان را تضمین می نمایند
منابع ؛
اینترنت
۱).آثار الصادقین، صادق احسان بخش،ج ۱۳،ص ۴۰۸ به نقل از بحارالانوار،ج ۱، ص ۲۰۶
۲).آداب و تعلیم تربیت در اسلام، محمدباقر حجتی، ص ۲۲۸
۳).آثار الصادقین،ج ۱۳، ص ۵۰۷ ؛ به نقل از شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید،ج ۲۰، ص ۲۶۱.
۴).برگرفته ازکتاب اسلام و تعلیم وتربیت آیت الله ابراهیم امینی
هما اکبری_معلم پایه دوم .گیلان آستانه اشرفیه