• فارسی
  • ترکی
  • انگلیسی
  • نتایج رنده
  • جدول ورزشی
  • ارز سکه
  • بورس
  • قیمت کالا
  • قیمت خودرو
  • مجله خبری

امروز :

صفحه ورود

آیا گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟ بستن
ورود به سایت ثبت نام در سایت

نمایش منو

  • 5 خبر برتر
  • آخرین اخبار روز
  • آخرین مطالب اسلایدر
  • آستانه اشرفیه
  • استان ها
  • بندر کیاشهر
  • حوادث
  • دانش و فناوری
  • دولت
  • سپاه
  • سر تیتر اخبار1
  • سرتیتر اخبار
  • سلامت
  • سیاست
  • سیاهکل.دیلمان
  • شهرداری ها
  • عناوین اخبار
  • فرهنگ
  • فوتبال
  • قرارسبز
  • قوه قضائیه
  • گالری
  • گیلان
  • مجله
  • مجله خبری
  • مجله سلامت
  • محیط زیست
    • قرار سبز
  • میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی
  • هنر
    • شعر هفته
    • عکس هفته
  • والیبال
  • ورزش
  • بازگشت به خبرگزاری
  • گالری

بنزین نماد توسعه نیافتگی

ارسال شده در : شنبه, نوامبر 16th/ 2019ساعت 5:02 ب.ظ

گیل فام؛

گاهی یک رخداد بیانگر وجود مشکلات ریشه ای است و می تواند به عنوان یک هشدار دهنده مورد توجه قرار گیرد.

در شکل گیری مشکلات معمولا دو دلیل عمده نقش دارد:
علل دور یا ریشه ای و علل نزدیک یا مستقیم.

در سطح کلان، هماهنگی نظام برنامه ریزی، نظام اجرایی، با نظام های اقتصادی و اجتماعی نیازمند بکارگیری همه ظرفیت ها اعم از ظرفیت های مردمی، ظرفیت های سیاسی، ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی است. هرگونه اختلال در هر یک از نظام ها و در میان آن ها سبب شکل گیری مشکلات پیچیده می شود. این پیچیدگی و مشکلات جز با بکارگیری همان ظرفیت ها به صورت اصولی و ریشه ای حل نخواهد شد.
تقابل های سیاسی و جناحی در موضوعات حیاتی و امنیتی هم بر این مشکلات خواهد افزود.

برخی از علت های ریشه ای در وابستگی بالای حمل و نقل به بنزین را می توان چنین برشمرد:

🔸عدم توسعه حمل و نقل عمومی با کیفیت و با قیمت مناسب،
🔸عدم توجه موثر به ملاحظات شهرسازی در اولویت دادن به حمل و نقل عمومی،
🔸عدم آموزش و نظارت بر مدیران و تصمیم گیران در برنامه ریزی هدفمند و موثر و در ایجاد هماهنگی های بین بخشی،
🔸فقدان کیفیت بروز خودروها بویژه در مصرف سوخت،
🔸عدم توجه به حاکمیت پیاده در برنامه ریزی، طراحی و مدیریت شهری
و موارد دیگر.
نکته مهمی که در این مجال می توان به آن اشاره کرد آنکه مدیران چنانچه تصمیم های درست بگیرند و بدرستی تصمیمات درست را اجرا نمایند، بیشتر شهروندان خودشان بهترین مشارکت را خواهند داشت. مثال آن میزان استفاده از متروی تهران و قطارهای بین شهری.
اگرچه کسری بودجه شاید یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت بنزین باشد، اما پرسش از مسئولان ذیربط این است که آیا افزایش جهشی نتیجه معکوس نخواهد داشت؟ و پرسش مهم تر مسئولان ذیربط در مواجهه با چنین مشکلاتی چگونه از ظرفیت های مختلف برای کاهش اثرات منفی چنین تصمیماتی بهره می برند؟

✒ی. م. شیخان