سرخانکل

به گزارش پایگاه خبری گیل فام و به نقل از دیارمیرزا، احسان هادی پور، رئیس اداره محیط زیست بندر انزلی با نشان دادن پاورپوینتی از منطقه چراغ پشتان و مقایسه کاربری آن از سال ۸۳ تا سال ۹۶ از تغییر کاربری و تصرفات غیر قانونی و تخریب محیط زیست انتقاد کرد.

وی گفت: متاسفانه ۴۳ هکتار از این منطقه ۲۵۵ هکتاری تغییر کاربری داده شده و بصورت استخر ماهی، زمین فوتبال، طویله برای دام، اراضی قطعه شده و حصار کشیده شده که بر روی بسیاری از آن ها پرچم برای فروش گذاشته شده، تبدیل شده است.

هادی پور با بیان اینکه این منطقه تا چند سال پیش کاملا تالابی بوده و حتی همکاران ما از طریق رودخانه تازه بکنده وارد این منطقه می‌شدند، گفت: متاسفانه به دلیل احدادث بی رویه استخرهای پرورش ماهی و زهکشی بیش از اندازه، کاملا خشک شده است.

وی گفت: از مشکلات دیگر، جایگاه زباله بشمن است که قبلا در اینجا زباله دفن می شد و با پیگیری‌های شدید اداره محیط زیست در سال ۹۰ به عنوان جایگاه دفن بسته شد ولی متاسفانه به مدت سه سال است باز شده و به عنوان محل انتقال پسماند استفاده می‌شود.

هادی پور ادامه داد: پسماندها بعد از دپو در این محل برای کارخانه کمپوست حمل می‌شود که در حریم تالاب انزلی است و روزانه حدود ۱۵۰ تن زباله وارد این منطقه شده و شیرابه این زباله ها وارد تالاب می شود.

وی افزود: مدیریت شهرداری در گذشته در این محل بسیار ضعیف بوده است و مدیریت جدید در حال بررسی وضعیت است.

رئیس اداره محیط زیست بندر انزلی مشکل دیگر را ساخت و سازهای غیرمجاز در اطرف تالاب و فاضلاب‌های ناشی از آن دانست و تصریح کرد: این فاضلاب ها بصورت غیرمجاز یا بصورت مجاز و با مجوز اداره فاضلاب به داخل تالاب ریخته می شود.

وی ادامه داد: شهرداری این ساختمان ها را به مردم اجاره داده و بعضی از آن ها به صورت غیرمجاز آن را توسعه داده اند.

تغییر کاربری اراضی چراغ پشتان طبیعی بوده است

حسن خسته بند، نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی در خصوص زباله های منطقه بشم گفت: این قضیه در گذشته توسط بنده و با کمک سازمان محیط زیست وقت پیگیری شد که حتی قرار بود شهردار را دستگیر کنیم.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه بنده خودم شاهد بودم زمانی در منطقه بشم قو زندگی می کرد ولی متأسفانه به زباله‌دانی تبدیل شده است، گفت: قرار بود شهرداری با هماهنگی رئیس محیط زیست وقت آقای میغی، فقط ۳۰۰ متر از این زمین را به عنوان ایستگاه زباله استفاده کند و زباله در این مکان دپو شود و همان روز نیز تخلیه شود.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس افزود: ما نیز فشار آوردیم در منطقه بشم ماسه بادی ریخته شود که شکل ظاهری آن اصلاح شود و بیشتر از هزار کامیون ماسه بادی در این منطقه ریخته شد حتی دنبال اعتبار بودیم این منطقه را تبدیل به فضای سبز کنیم.

وی گفت: در مورد چراغ پشتان که آقای هادی پور به آن اشاره کرد باید بگویم، هنگامی که آب دریا بالا آمده، بسیاری از زمین های حاشیه تالاب که در قدیم محل کشاورزی مردم بود، به زیر آب رفته است بنابراین این تغییراتی که ایشان از سال ۸۳ می گویند، طبیعی بوده است و ایشان در این خصوص باید به سال های قبل مراجعه کند.

محیط زیست اختیاری درباره تصرفات ندارد

حسن آهنگری، دادستان انزلی با بیان اینکه اداره امور آب، حفاظت از تالاب را رها کرده است، اظهار کرد: عدم تعیین حد قطعی بستر تالاب را که بین ۲۵ هزار هکتار تا ۱۵ هزار هکتار است را از مشکلات تالاب انزلی دانست و افزود: هنوز حد قطعی بستر تالاب مشخص نیست و بدتر از آن عدم جانمایی و ساماندهی آن است که هنوز نه مردم نه مسئولین دقیقا از این موضوع خبر ندارند و متخلفین نیز از این قضیه سو استفاده می کنند.

وی در مورد تصرفات نیز اظهار کرد: باید شاکی خصوصی وجود داشته باشد تا ما ورود کنیم.

آهنگری با اشاره به اینکه محیط زیست صرفا برای مخاطرات محیط زیستی اقدام می کند، گفت: محیط زیست اختیاری درباره تصرفات ندارد و بیشتر از حد وظایف خود ورود می کند.

دادستان انزلی افزود: سوال آقای واتانابه نیز درباره نقص قانون کاملا به جا است و حالا سوال این است چه کسی باید پیگیری کند؟ اداره امور آب در حفظ منابع تلاش دارد و در خدمات رسانی فوق العاده کار می کند ولی در مورد حفظ تالاب موضوع را رها کرده و بسیار ضعیف عمل کرده و این رها شدگی ما را دچار چالش کرده و طرح شکایتی نشده و طاقت ما پر شده است.