امروز :

صفحه ورود

آیا گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟ بستن
ورود به سایت ثبت نام در سایت

نمایش منو

  • 5 خبر برتر
  • آخرین اخبار روز
  • آخرین مطالب اسلایدر
  • آستانه اشرفیه
  • استان ها
  • بندر کیاشهر
  • حوادث
  • دانش و فناوری
  • دولت
  • سپاه
  • سر تیتر اخبار1
  • سرتیتر اخبار
  • سلامت
  • سیاست
  • سیاهکل.دیلمان
  • شهرداری ها
  • عناوین اخبار
  • فرهنگ
  • فوتبال
  • قرارسبز
  • قوه قضائیه
  • گالری
  • گیلان
  • مجله
  • مجله خبری
  • مجله سلامت
  • محیط زیست
    • قرار سبز
  • میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی
  • هنر
    • شعر هفته
    • عکس هفته
  • والیبال
  • ورزش
  • خانه
  • عناوین اخبار
  • دانش و فناوری
  • تصاویر
  • سلامت
  • سیاست
  • فرهنگ
  • مجله
  • گالری
  • هنر
  • ورزش
    • والیبال
  • استان ها
  • درباره ما
استان ها

چهارشنبه, ژوئن 7th, 2023

کد خبر : 39725

تحلیل استاد شهید مطهری در مورد زیان آورترین تحریف تاریخ

تحلیل استاد شهید مطهری در مورد زیان آورترین تحریف تاریخ

استاد شهید مرتضی مطهری (ره) فرمودند: در تورات، تحریفی واقع شده است كه من خیال نمی كنم در جهان تحریفی به اندازه ی این تحریف به بشریّت زیان وارد كرده باشد.

به گزارش پایگاه خبری گیل فام به نقل از  ترشیز خوان؛ استاد شهید مرتضی مطهری (ره) در مورد زیان آورترین تحریف تاریخ، تحلیل کردند و فرمودند: در تورات، تحریفی واقع شده است كه من خیال نمی كنم در جهان تحریفی به اندازه ی این تحریف به بشریّت زیان وارد كرده باشد. می دانیم كه هم در قرآن و هم در تورات، داستان آدم و بهشت به این صورت مطرح است كه آدم و همسرش در بهشت حق دارند از نعمتها و ثمرات آن استفاده كنند و یك درخت هست كه نباید به آن درخت نزدیك شوند و از میوه ی آن بخورند؛ آدم از میوه ی آن درخت خورد و به همین دلیل از بهشت رانده شد.

این مقدار در قرآن و تورات هست. مسئله این است كه آن درخت چگونه درختی است؟ از خود قرآن و قرائن قرآنی و از مسلّمات روایات اسلامی برمی آید كه آن میوه ی ممنوع، به جنبه ی حیوانیّت انسان مربوط می شود نه به جنبه ی انسانیّت انسان، یعنی یك امری بوده از مقوله ی شهوات، از مقوله ی حرص، از مقوله ی حسد و به اصطلاح از مقوله ی ضد انسانی. به درخت طمع نزدیك مشو، یعنی اهل طمع نباش؛ به درخت حرص نزدیك مشو، یعنی حریص نباش؛ به درخت حسد نزدیك مشو، یعنی حسادت نورز؛ ولی آدم از آدمیّت خودش تنزل كرد و به آنها نزدیك شد؛ به حرص، به طمع، به حسد، به تكبّر، به این چیزهایی كه تسفّل و سقوط انسانیت است نزدیك شد؛ به او گفتند باید بروی بیرون، بعد از آنكه «عَلَّمَ آدَمَ اَلْأَسْماءَ كُلَّها» [۱]همه ی حقایق به او آموخته شده است؛ [گفتند اینجا] جای تو نیست، برو بیرون!

در تورات، دست جنایتكاران تحریف، آمده است قضیه را به این شكل جلوه داده است كه آن درختی كه خدا به آدم دستور داد كه نزدیك آن نشو، مربوط است به جنبه ی انسانیّت آدم نه جنبه ی حیوانیّت آدم، به جنبه ی اعتلای آدم نه جنبه ی تسفّل آدم؛ دو كمال برای آدم وجود داشت و خدا می خواست آن دو كمال را از او دریغ كند؛ یكی كمال معرفت و دیگری كمال جاودانه بودن؛ خدا نمی خواست ایندو را به آدم بدهد؛ آدم از «درخت» یعنی درخت شناسایی (درخت شناخت) چشید و چشمش باز شد [و با خود گفت ] تا به حال كور بودیم، تازه چشممان باز شد، تازه می فهمیم خوب یعنی چه، بد یعنی چه؛ خدا به فرشتگان گفت: دیدید! ما نمی خواستیم او از شجره ی معرفت و شناخت بهره مند شود امّا خورد و چشمش باز شد، حالا كه چشمهایش باز شد خطر اینكه از درخت جاودانگی هم بخورد و جاودانه نیز بماند هست، پس بهتر است او را از بهشت بیرون كنیم.

این فكر و این تحریف برای دین و مذهب به طور عموم بسیار گران تمام شد (مذهب یعنی دین خدا، یعنی دستور خدا) گفتند: پس معلوم می شود میان دین و معرفت تضادّ است: یا آدم باید دین داشته باشد امر خدا را بپذیرد، و یا باید از درخت معرفت بخورد چشمهایش باز شود؛ یا باید دین و مذهب داشت، امر خدا را پذیرفت و كور بود و نشناخت، و یا باید شناخت، عصیان كرد، زیر امر خدا زد، دین را كنار گذاشت و رفت این معصیت را مرتكب شد تا چشمها باز شود. كم كم مثلهایی در اروپا رایج شد كه می گفت: «انسان اگر سقراطی باشد مفلوك و گرسنه، بهتر از این است كه خوكی باشد برده» ، «من یك روز زندگی كنم چشمهایم باز باشد بهتر است از اینكه یك عمر چشمهایم بسته باشد و كور باشم كه بعد می خواهم در بهشت زندگی كنم» ، «من جهنّم با چشم باز را ترجیح می دهم بر بهشت با چشم بسته».

این است كه شما می بینید در دنیای اروپا یك مسئله ی فوق العاده مهم، مسئله ی تضاد علم و دین است. خیال نكنید كه این مسئله، مسئله ای بوده كه چهار تا دانشمند از خود درآورده اند، ریشه ی آن در عقاید مذهبی مسیحیّت و یهودیّت- كه هر دو تورات را به عنوان عهد عتیق كتاب آسمانی می دانند- وجود دارد كه یا باید دین داشت و به بهشت نعمتها رفت، خورد، خوابید، شلنگ انداخت، از این سر تاخت به آن سر و از آن سر به این سر، اما چشمهایت بسته باشد، و یا اگر چشمهایت باز شد باید بروی در فلاكت زندگی كنی و مفلوك بار بیایی.

[۱] . بقره/۳۱٫ مجموعه آثار شهید مطهری . ج۱۳، ص: ۳۵۰ و ۳۵۱

لینک کوتاه : http://gilfam.ir/?p=39725

مطالب مشابه

  • شهرهای مجاور تالاب‌ها و سواحل، به عنوان شهر تالابی ثبت شوند
  • خانه‌های محیط زیست؛ بستر مردمی‌سازی حفاظت از طبیعت / دومین خانه شرکت آب در مشهد افتتاح شد
  • پارک ملی دریایی نایبند دارای ظرفیت‌های ارزشمند در تنوع زیستی خشکی از جمله گونه ارزشمند جبیر است
  • طرح مدیریت سبز در مدارس اجرایی می‌شود
  • گفتمان در حوزه محیط زیست بسیار مهم است / در حال گذار از فرایند ناپایداری به سمت پایداری توسعه هستیم
  • پیامدهای گرمایش زمین ویرانگر خواهد بود
  • فرمانده یگان‌ حفاظت سازمان محیط زیست از استقرار محیط‌بانان برای حفاظت از مرال ها در فصل گاو بانگی خبر داد
  • شکایت محیط زیست تهران از باغ‌ وحش ارم به دنبال تلف شدن شیر نر
  • برگزاری نخستین نشست رسانه ای مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان
  • برگزاری اولین کارگاه تخصصی مدیریت آثار طبیعی ملی کشور با مشارکت جوامع محلی در ارومیه

نظرات

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

5 خبر اول

پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴

پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴

پنجمین همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در لاهیجان با پرداختن به نقش زنان در نهضت جنگل برگزار شد

پنجمین همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در لاهیجان با پرداختن به نقش زنان در نهضت جنگل برگزار شد

تلفیق طبیعت‌گرایی و یادمان شهدا در میدان جهاد رشت

تلفیق طبیعت‌گرایی و یادمان شهدا در میدان جهاد رشت

شهردار لاهیجان چهره برتر مدیریت پسماند کشور شد

شهردار لاهیجان چهره برتر مدیریت پسماند کشور شد

گامی نوین در رضوانشهر برای حفاظت از طبیعت

گامی نوین در رضوانشهر برای حفاظت از طبیعت

مجله خبری

  • پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴
  • پنجمین همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در لاهیجان با پرداختن به نقش زنان در نهضت جنگل برگزار شد
  • تلفیق طبیعت‌گرایی و یادمان شهدا در میدان جهاد رشت
  • شهردار لاهیجان چهره برتر مدیریت پسماند کشور شد
  • گامی نوین در رضوانشهر برای حفاظت از طبیعت
  • نمایشگاه «پروانه‌های بازیافتی رنگارنگ» در لاهیجان گشایش یافت
  • خیابان چای در لاهیجان نامگذاری شد
  • پایان جشنواره چای در لاهیجان؛ شروع دوباره پرسش‌ها از سیاست‌های معطل مانده
  • ناصر مسعودی درگذشت
  • فعال‌سازی دو کمیته آموزش و نظارت برای ساماندهی پسماند در بخش رودبنه

مجله سلامت

پیشروی رنگ آبی در نقشه کرونایی گیلان

آخرین اخبار سایت

  • تقدیر از علی علی‌پور نیاول به مناسبت روز خبرنگار
  • پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴
  • پنجمین همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در لاهیجان با پرداختن به نقش زنان در نهضت جنگل برگزار شد
  • تلفیق طبیعت‌گرایی و یادمان شهدا در میدان جهاد رشت
  • شهردار لاهیجان چهره برتر مدیریت پسماند کشور شد
  • گامی نوین در رضوانشهر برای حفاظت از طبیعت
  • نمایشگاه «پروانه‌های بازیافتی رنگارنگ» در لاهیجان گشایش یافت
  • خیابان چای در لاهیجان نامگذاری شد
  • پایان جشنواره چای در لاهیجان؛ شروع دوباره پرسش‌ها از سیاست‌های معطل مانده
  • ناصر مسعودی درگذشت
  • فعال‌سازی دو کمیته آموزش و نظارت برای ساماندهی پسماند در بخش رودبنه
  • مدارس ابتدایی گیلان فردا مجازی شد / دورکاری مادران شاغل دارای فرزند زیر پایه ششم
  • وزیر ارشاد از مدیریت شهری لاهیجان تقدیر کرد‌
  • ۱۰ هکتار از جنگل‌ های گیلان در آتش سوخت
  • همایش ملی «پویش رویش خوشه‌ها» هم‌زمان با هفته بسیج در سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد
  • مدیریت شهری لاهیجان از استاندار گیلان برای برگزاری اجلاس استانداران حوزه دریای خزر قدردانی کرد
  • آیین تکریم و معارفه مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در لاهیجان و سیاهکل برگزار شد
  • اطلاعیه روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان
  • خبرنگاران خارجی از جاذبه گردشگری لاهیجان بازدید کردند
  • چرا آتش هیرکانی مهار نشد؟
  • پایان نیم‌فصل نخست لیگ برتر کاناپولو؛ رقابت سه‌گانه در صدر و چشم‌انداز روشن برای ایرانیان لاهیجان

تبلیغات