امروز :

صفحه ورود

آیا گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟ بستن
ورود به سایت ثبت نام در سایت

نمایش منو

  • 5 خبر برتر
  • آخرین اخبار روز
  • آخرین مطالب اسلایدر
  • آستانه اشرفیه
  • استان ها
  • بندر کیاشهر
  • حوادث
  • دانش و فناوری
  • دولت
  • سپاه
  • سر تیتر اخبار1
  • سرتیتر اخبار
  • سلامت
  • سیاست
  • سیاهکل.دیلمان
  • شهرداری ها
  • عناوین اخبار
  • فرهنگ
  • فوتبال
  • قرارسبز
  • قوه قضائیه
  • گالری
  • گیلان
  • مجله
  • مجله خبری
  • مجله سلامت
  • محیط زیست
    • قرار سبز
  • میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی
  • هنر
    • شعر هفته
    • عکس هفته
  • والیبال
  • ورزش
  • خانه
  • عناوین اخبار
  • دانش و فناوری
  • تصاویر
  • سلامت
  • سیاست
  • فرهنگ
  • مجله
  • گالری
  • هنر
  • ورزش
    • والیبال
  • استان ها
  • درباره ما
استان ها

پنج‌شنبه, آگوست 10th, 2023

کد خبر : 40743

بازاریابی عصبی، رویکردی نوین / دکتر ملیکا ملک آرا

بازاریابی عصبی، رویکردی نوین / دکتر ملیکا ملک آرا

به گزارش پایگاه خبری گیل فام به نقل از کلام قلم ، سازمانها هرساله بودجه‌های هنگفتی برای تبلیغات و بازاریابی در نظر می گیرند، اما تحقیقات بین المللی نشان داده است که هر چه یک متقاضی را به صورت خودآگاه ترغیب به خرید یک محصول کنید و یا هر چقدر تبلیغات یک سازمان اثربخش باشد، باز هم تا دستیابی به لایه‌های درونیِ عواطف انسان ها فاصله وجود دارد. خرید یک محصول ثمره‌ اعتمادی است که مشتریان به یک برند می‌کنند و به همین دلیل است که بزرگ‌ترین دارایی یک سازمان، تبدیل شدن به برند می باشد.

تحقیقات نشان می دهد که امروزه نظرسنجی‌ها، امتیازدهی‌ها، مطالعه‌ رفتار کاربران در جست و جوهای اینترنتی یا مطالعۀ داده‌های استخراج شده از شبکه‌های اجتماعی و روش‌های معمول تحلیل رفتار مصرف‌کننده‌، به شناسایی صحیح و دقیقی از رفتارهای مصرف‌ کننده منجر نمی‌ شود و عواملی مانند ناخودآگاه، مشوق‌ها، محدودیت‌های زمانی و احساس فشار در حین یک نظرسنجی می‌تواند، سبب انحراف از ثبت واقعیت ها شود. بنابراین بررسی تداعی‌های ذهنی، تصویرسازی‌های عصبی و تکنیک‌های پیشرفته تحلیل فرآیند ناخودآگاه، راهگشای درک و شناخت ذهن مصرف‌کننده و یافتن عارضه یابی و آسیب شناسی در راستای شکست یا موفقیت یک بازاریابی است.به همین دلیل بازاریابی عصبی یاNeuromarketing  مطرح شد که نوعی از بازاریابی است که در آن به درک صحیح از خواسته ها و نیازهای مشتریان بالفعل و بالقوه پرداخته می شود، به طوری که پاسخ مصرف‌کنندگان به محرک‌های ایجاد شده در محصول و واکنش ناآگاهانه آن ها به تبلیغات، بسته‌بندی‌، طراحی و… را ارزیابی می‌کند. لازم به ذکر است که این نوع از بازاریابی، فراتر از یک تکنیک حوزه بازاریابی است، به حدی که به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه‌های دنیا تدریس شده و به آن اهمیت داده می‌شود.

 

بازاریابی مبتنی بر احساسات، سبب ایجاد تجربه‌ ای با رضایت از خرید و مصرف می‌شود که نتیجه آن تداوم خرید و مصرف است. داشتن احساس نسبت به یک برند توسط مشتری، باعث ایجاد تعهدی برای خریدار می شود که از آن برند خرید کند. در همین راستا تحقیقات بین المللی نشان می دهد که مشتریان وفادار، سودآوری فراوانی دارند و به همین دلیل است که اصطلاحا برند را به عشق یک مصرف‌کننده تشبیه می کنند و نورومارکتینگ می‌تواند در بهبود برند مؤثر باشد.

صحبت کردن به صورت تخصصی از بازاریابی عصبی و موارد کاربردی آن بسیار پیچیده است، اما اگر بخواهیم به زبان ساده بازاریابی عصبی را تعریف کنیم، باید این گونه بیان شود که شناسایی و بهره گیری از احساسات مخاطب، اثربخشی فراوانی بر تصمیم گیری وی برای خرید محصولات دارد. ایجاد حس مطلوب در مخاطبان از طریق حواس پنجگانه مانند هوای مطبوع، رنگ های جذاب، تصاویر زیبا و… سبب بالا بردن افزایش فروش خواهد شد، زیرا ذهن تمایل دارد در فرایند تصمیم‌گیری به نخستین اطلاعاتی که به دست می‌آورد، اتکا کند و آن را مرجع مقایسه گزینه‌های بعدی قرار دهد. اغلب مشاهده می شود که فروشنده، ابتدا کالایی با قیمت بالاتر و سپس کالای دیگری با قیمت پایین تر را به مشتری پیشنهاد می دهد، چون قیمت بالاتر به‌ عنوان لنگر در ذهن مشتری ثبت می شود و معیاری برای مشتری خواهد شد و سبب می شود، مشتری مقایسه های بعدی را با این معیار انجام دهد که اگر دقت کرده باشید فروشندگان در زمان حراج ها، اجناس خود را با خط زدن قیمت اولیه و ارائه قیمت پایین‌تر ارائه می‌کنند که این ترفند، سوگیری خطای لنگر (Anchoring effect) نام دارد که سبب اثر گذاری بر ذهن مخاطب می شود. در نتیجه بازاریابی عصبی درک مناسبی از رفتار مشتریان به مدیران می دهد و آن ها را از احساسات مخاطبان در مورد جزئی‌ترین بخش‌های یک متن، عکس، سایت، بسته‌بندی و… آگاه می‌سازد. همچنین مدیران را با نحوه تفکر مشتریان و ناخودآگاه‌ آنان آشنا کرده و درک الگوهای تصمیم‌گیری مشتریان را تسهیل می کند که سبب ارتباط معنادارتری بین بازاریابان و مخاطبان می شود.

دکتر ملیکا ملک آرا – پژوهشگر و  فعال اقتصادی

لینک کوتاه : http://gilfam.ir/?p=40743

مطالب مشابه

  • شهرهای مجاور تالاب‌ها و سواحل، به عنوان شهر تالابی ثبت شوند
  • خانه‌های محیط زیست؛ بستر مردمی‌سازی حفاظت از طبیعت / دومین خانه شرکت آب در مشهد افتتاح شد
  • پارک ملی دریایی نایبند دارای ظرفیت‌های ارزشمند در تنوع زیستی خشکی از جمله گونه ارزشمند جبیر است
  • طرح مدیریت سبز در مدارس اجرایی می‌شود
  • گفتمان در حوزه محیط زیست بسیار مهم است / در حال گذار از فرایند ناپایداری به سمت پایداری توسعه هستیم
  • پیامدهای گرمایش زمین ویرانگر خواهد بود
  • فرمانده یگان‌ حفاظت سازمان محیط زیست از استقرار محیط‌بانان برای حفاظت از مرال ها در فصل گاو بانگی خبر داد
  • شکایت محیط زیست تهران از باغ‌ وحش ارم به دنبال تلف شدن شیر نر
  • برگزاری نخستین نشست رسانه ای مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان
  • برگزاری اولین کارگاه تخصصی مدیریت آثار طبیعی ملی کشور با مشارکت جوامع محلی در ارومیه

نظرات

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

5 خبر اول

پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴

پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴

پنجمین همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در لاهیجان با پرداختن به نقش زنان در نهضت جنگل برگزار شد

پنجمین همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در لاهیجان با پرداختن به نقش زنان در نهضت جنگل برگزار شد

تلفیق طبیعت‌گرایی و یادمان شهدا در میدان جهاد رشت

تلفیق طبیعت‌گرایی و یادمان شهدا در میدان جهاد رشت

شهردار لاهیجان چهره برتر مدیریت پسماند کشور شد

شهردار لاهیجان چهره برتر مدیریت پسماند کشور شد

گامی نوین در رضوانشهر برای حفاظت از طبیعت

گامی نوین در رضوانشهر برای حفاظت از طبیعت

مجله خبری

  • پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴
  • پنجمین همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در لاهیجان با پرداختن به نقش زنان در نهضت جنگل برگزار شد
  • تلفیق طبیعت‌گرایی و یادمان شهدا در میدان جهاد رشت
  • شهردار لاهیجان چهره برتر مدیریت پسماند کشور شد
  • گامی نوین در رضوانشهر برای حفاظت از طبیعت
  • نمایشگاه «پروانه‌های بازیافتی رنگارنگ» در لاهیجان گشایش یافت
  • خیابان چای در لاهیجان نامگذاری شد
  • پایان جشنواره چای در لاهیجان؛ شروع دوباره پرسش‌ها از سیاست‌های معطل مانده
  • ناصر مسعودی درگذشت
  • فعال‌سازی دو کمیته آموزش و نظارت برای ساماندهی پسماند در بخش رودبنه

مجله سلامت

پیشروی رنگ آبی در نقشه کرونایی گیلان

آخرین اخبار سایت

  • تقدیر از علی علی‌پور نیاول به مناسبت روز خبرنگار
  • پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴
  • پنجمین همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در لاهیجان با پرداختن به نقش زنان در نهضت جنگل برگزار شد
  • تلفیق طبیعت‌گرایی و یادمان شهدا در میدان جهاد رشت
  • شهردار لاهیجان چهره برتر مدیریت پسماند کشور شد
  • گامی نوین در رضوانشهر برای حفاظت از طبیعت
  • نمایشگاه «پروانه‌های بازیافتی رنگارنگ» در لاهیجان گشایش یافت
  • خیابان چای در لاهیجان نامگذاری شد
  • پایان جشنواره چای در لاهیجان؛ شروع دوباره پرسش‌ها از سیاست‌های معطل مانده
  • ناصر مسعودی درگذشت
  • فعال‌سازی دو کمیته آموزش و نظارت برای ساماندهی پسماند در بخش رودبنه
  • مدارس ابتدایی گیلان فردا مجازی شد / دورکاری مادران شاغل دارای فرزند زیر پایه ششم
  • وزیر ارشاد از مدیریت شهری لاهیجان تقدیر کرد‌
  • ۱۰ هکتار از جنگل‌ های گیلان در آتش سوخت
  • همایش ملی «پویش رویش خوشه‌ها» هم‌زمان با هفته بسیج در سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد
  • مدیریت شهری لاهیجان از استاندار گیلان برای برگزاری اجلاس استانداران حوزه دریای خزر قدردانی کرد
  • آیین تکریم و معارفه مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در لاهیجان و سیاهکل برگزار شد
  • اطلاعیه روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان
  • خبرنگاران خارجی از جاذبه گردشگری لاهیجان بازدید کردند
  • چرا آتش هیرکانی مهار نشد؟
  • پایان نیم‌فصل نخست لیگ برتر کاناپولو؛ رقابت سه‌گانه در صدر و چشم‌انداز روشن برای ایرانیان لاهیجان

تبلیغات