به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیل فام؛ حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در خطبه اول نماز جمعه انزلی با اشاره به اینکه در خطبه هفته های قبل در رابطه با تشکیل خانواده که کوچکترین نهاد اجتماعی تلقی می شود و امری لازم و ضروری است صحبت کردیم، اظهار کرد: بخش های دیگری در این خصوص وجود دارد که مورد اهمال و غفلت قرار گرفته است؛ از بررسی معارف دینی در قرآن کریم و روایات معصومین بدست می آید که اهمیت و فلسفه ازدواج در شرع مقدس در چند اصل مهم و اساسی پایه گذاری شده و مورد تاکید و توجه است.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه یکی از این اهداف را مسئله تسکین عنوان کرد و افزود: تسکین؛ یعنی این که انسان نیاز به احساس آرامش و امنیت روحی و روانی دارد و اگر در جامعه انسانی این احساس وجود نداشته باشد، انسان در هیچ کاری موفق نخواهد شد.

شمس الدین تصریح کرد: مسئله کنکور که هنوز مشکلات آن در کشور حل نشده و مافیای بزرگی پشت پرده آن است و برای برخی منفعت اقتصادی به دنبال دارد، نمونه بارز این موضوع است؛ جوانانی که در این امتحان شرکت می کنند آرامش لازم را ندارند و همین عامل سبب عدم موفقیت آنان می شوند.
وی خاطر نشان کرد: لذا خداوند متعال مسئله ازدواج و تشکیل خانواده را موکدا مورد لزوم قرار داده تا آرامش درونی انسان از گذر این مهم فراهم شود؛ انسان ها خصوصا در دوران جوانی احساس تنهایی می کنند و نیاز به تکیه گاهی دارند تا با اتکاء به آن کارهای زندگی شان را تنظیم کنند.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه احساس آرامشی که زوجین نسبت به هم دارند در غالب والدین فراهم شدنی نیست، عنوان کرد: نیاز های انسان جز از این راه فراهم شدنی نیست و عدم توجه به این مسئله موجب آفت های فراوانی در جامعه می گردد؛ سلامت، عفاف، پاکدامنی و ارزش های دینی را مورد خدشه قرار می دهد.

شمس الدین در خطبه دوم همه را به رعایت تقوای الهی توصیه و تاکید کرد: تقوای الهی برای انسان ذخیره ی دنیا و آخرت است و اگر کسی تقوای الهی را رعایت کرد خداوند متعال اموری که برایش ناخوشایند است را به امور خوشایند، نیک و مورد رضایت انسان تبدیل می کند؛ انسان متقی بواسطه بهره مندی از تقوا با محاسبات مادی سنجیده نمی شود.

وی در ادامه ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت موالید خجسته این دهه، حضرت فاطمه معصومه (س)، حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) و حضرت علی بن موسی رضا (ع)، اظهار کرد: هر ساله در دهه کرامت پرچم مطهر حضرت علی بن موسی رضا (ع) و حضرت معصومه (س) توسط خدام این دو حرم نورانی برای تبرکی به شهرهای مختلف برده می شود که در هفته آتی به شهرستان آورده می شود.

امام جمعه بندرانزلی بر لزوم استقبال گسترده، باشکوه و در شان از این خدام و پرچم های متبرک تاکید کرد و گفت: همچنین مراسم های مجللی با حضور باشکوه و چشم گیر مردم برگزار شود و همه سعی کنند برای بهره مندی شرکت کنند.

شمس الدین توجه کردن و اهمیت دادن به مسئله حجاب و عفاف در استقبال از پرچم های مطهر را نیز ضروری دانست و به گلایه از وضعیت حجاب و عفاف شهرستان پرداخت: از وضعیت عفاف و حجاب شهرستان ناخشنودیم و مردم نیز به ما خیلی گلایه می کنند؛ باید مسئولان و دستگاه های مربوطه اقدامات موثر داشته باشند که متاسفانه در حال حاضر منفعل عمل می کنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی مسئولان از فضای مجازی و تبلیغات سوء دشمنان می ترسند و وظافشان را رها می کنند تا مبادا فیلم یا عکسی از آنها منتشر شود، خاطر نشان کرد: در اجرای قانون و آن هم حجاب و عفاف که حکمی دینی است باید در مقابل دشمنان ایستادگی کنیم.

امام جمعه بندرانزلی بر لزوم چاره اندیشی و انجام اقداماتی جدی از سوی مسئولان تاکید کرد و افزود: متاسفانه روز به روز این ناهنجاری اجتماعی در جامعه ما زننده تر می شود؛ کمیته حجاب و عفافی که در فرمانداری ها است، اثری از آن طی چند سال اخیر در شهرستان ندیده ایم.

شمس الدین این کار را بسیار مهم و حساس عنوان کرد و گفت: باید جوانب کار بررسی و تصمیم های کارشناسی و ملموس گرفته شود و در کنار آن انجام کار های فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: چرا در ادارات، بیمارستان ها و مراکز درمانی و … باید بد حجابی و بی توجهی به حجاب مشاهده شود؟ منتظر اقدامات عاجل مسئولان و مشاهده تاثیرات آن در جامعه هسیتم.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه به مسئله گرانی اشاره و اظهار کرد: ظاهرا مسئله گرانی را همه رها کردند و اثری از برخورد با گرانی ها، اجحاف ها و لجام گسیختگی ها در امور مختلف چه ارزاق و کالاهای اساسی و چه در رابطه با مسکن را مشاهده نمی کنیم؛ در حال حاضر فصل جا به جایی مستاجران است و این معضل در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی، رنجی مضاعف برای مردم شده است.

شمس الدین اظهار کرد: مسئولین باید چاره اندیشی کرده و قیمت ها را کنترل کنند و صاحب خانه ها هم با در نظر گرفتن خدا و پیغمبر در این رابطه عطوفت و رحمت بخرج داده و به مستاجران کمک کنند و مطمئن باشند که خداوند متعال برای آنها جبران خواهد کرد.

وی بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با ریاست و کارکنان دستگاه قضایی را بسیار مهم عنوان کرد و ضمن تاکید بر توجه مسئولان و مردم نبست به نکات مهم آن، تاکید کرد: گاهی اشکالات، انحرافات و فسادهایی در این مجموعه پیدا می شود که مانع اجرای دستورات صحیح است؛ مسئولان و مردم باید با حمایت از قضات شریف، مومن و انقلابی که در دستگاه قضایی هستند و حمایت همه جانبه از قاطبه دستگاه کمک کنند تا این معضلات برطرف شود.

امام جمعه بندرانزلی ضمن تشکر از تلاشگران مجموعه دادگستری و دستگاه قضایی شهرستان خصوصا دادستان انقلابی، تصریح کرد: دادستان محترم شهرستان که در بسیاری از موارد با قاطعیت عمل کردند و یکی از نمونه های آن پروژه بایوجمی در تالاب بود که ضمن فشارهای شدید وارده ایستاده اند و پیگیر موضوع هستند که اقدامی بسیار مهم است.

شمس الدین ضمن اظهار تاسف برای برخی مسئولان که علیرغم خطرات فراوان این پروژه در تلاش هستند تا مجددا این پروژه فعال شود، عنوان کرد: افرادی که در این جریان متهم هستند و تاکنون ادعاهایشان را نتوانسته اند اثبات کنند، در رابطه با بی خطر بودن این پروژه دائما در صدا و سیما استان مصاحبه می کنند و هفته گذشته با پول بیت المال از خارج از استان خبرنگار دعوت کردند، به آنها هدیه دادند تا آنها بگویند این طرح خوب است.

وی خاطر نشان کرد: کسی که در معرض اتهام است حق گفت و گو و مصاحبه کردن راجع به این موضوع را ندارد، آنهم در صدا و سیما استان؛ این اقدامات دهن کجی به قانون است و امیدواریم مسئولان مربوطه وارد عمل شوند و با برخورد جلوی این رفتارهای نامناسب را بگیرند.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: دستگاه قضایی می تواند بدون ملاحظه جریان های ذی نفوذ به خوبی با انحرافات و فساد ها رسیدگی و برخورد کند.

منبع : دیارمیرزا