امروز :

صفحه ورود

آیا گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟ بستن
ورود به سایت ثبت نام در سایت

نمایش منو

  • 5 خبر برتر
  • آخرین اخبار روز
  • آخرین مطالب اسلایدر
  • آستانه اشرفیه
  • استان ها
  • بندر کیاشهر
  • حوادث
  • دانش و فناوری
  • دولت
  • سپاه
  • سر تیتر اخبار1
  • سرتیتر اخبار
  • سلامت
  • سیاست
  • سیاهکل.دیلمان
  • شهرداری ها
  • عناوین اخبار
  • فرهنگ
  • فوتبال
  • قرارسبز
  • قوه قضائیه
  • گالری
  • گیلان
  • مجله
  • مجله خبری
  • مجله سلامت
  • محیط زیست
    • قرار سبز
  • میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی
  • هنر
    • شعر هفته
    • عکس هفته
  • والیبال
  • ورزش
  • خانه
  • عناوین اخبار
  • دانش و فناوری
  • تصاویر
  • سلامت
  • سیاست
  • فرهنگ
  • مجله
  • گالری
  • هنر
  • ورزش
    • والیبال
  • استان ها
  • درباره ما
5 خبر برتر/ آخرین اخبار روز/ سلامت/ محیط زیست

یکشنبه, ژانویه 19th, 2020

کد خبر : 8143

رئیس سازمان محیط زیست:هوای پاک به یک آرزو تبدیل شده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی کار به جایی رسیده که هوای پاک در مقاطعی از سال نیز به یک آرزو بدل شده است.

به گزارش گیل فام، عیسی کلانتری امروز در نشست رونمایی سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: هوای پاک از جمله حقوق‌ شهروندی است و هوای ناسالم به مراتب خطرناک‌تر از آب و غذای ناسالم است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در گذشته جمعیت ما کمتر بود و به تبع آن مصرف انرژی نیز کمتر بود، تصریح کرد: از این‌رو هوای سالم بیشتری در اختیار داشتیم ولی با افزایش جمعیت و مصرف سوخت فسیلی و با اسراف در مصرف انرژی کار به جایی رسیده که هوای پاک نیز به یک آرزو تبدیل شده است.

کلانتری افزود: دولت‌ها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی آن را داشتند که برای هوای پاک باید هزینه کرد. در حال حاضر نزدیک به ۸۳ میلیون نفر روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر سوخت فسیلی مصرف می‌کنند و به همین دلیل متأسفانه هوای پاک در مقاطعی از سال به یک آرزو برای شهروندان تبدیل شده است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه به دست آوردن هوای پاک بدون صرف هزینه غیرممکن است، تصریح کرد: برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه‌ای در هیچ یک از برنامه‌های پنج ساله جمهوری اسلامی پیش‌بینی نشده بود.

به گفته کلانتری ما سالانه بیش از ۱.۵ میلیون خودرو به سیستم‌های شهری اضافه می‌کنیم بدون اینکه تعداد خودروها را کاهش دهیم و در بهترین حالت کمتر از ۵ درصد خودروهایی که به چرخه تولید اضافه می‌شوند از چرخه حذف می‌شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۸۷ درصد مینی‌بوس‌های کشور و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند، گفت: از این بین ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های ما نیز اسقاطی هستند.

وی به خودروهای فرسوده اشاره و اظهارکرد: درحالی‌که ما کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم انتظار هوای پاک داریم. اگر تلاش‌های وزارت نفت طی سال‌های اخیر نبود و کیفیت سوخت‌های ما مانند پنج سال پیش بود، امروز کشور غیرقابل اِسکان می‌شد.

معاون رییس جمهوری در ادامه گفت: متأسفانه چون نیازی نداشتیم در گذشته برای هوای پاک هیچ هزینه‌ای نمی‌کردیم. در حال حاضر حدود ۹.۶ میلیون از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور اسقاطی هستند اما می‌گویند که این‌ها ابزار رزق و روزی مردم هستند و باید حرکت کنند و هوای آلوده تولید کنند.

کلانتری با بیان اینکه هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند، گفت: نزدیک به ۵۶۰ هزار کامیون اسقاطی در کشور در حال تردد هستند و در فصل سرما ۶۱ درصد آلودگی‌ هوا را خودروهای دیزلی ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم. از سوی دیگر تحریم‌ها سبب شده است که وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند. هنگامی‌که جلوی مصرف مازوت در نیروگاه‌ها را گرفتیم، پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند بنابراین به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم.  دچار سیکل بسته‌ای شده‌ایم که نمی‌دانیم در این شرایط، چطور از آن بیرون بیاییم؟

وی افزود: هوای پاک هزینه می‌خواهد. اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند باید سرمایه‌گذاری کنند. در غیر این صورت تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها مشکل‌گشا نیست.

به گفته کلانتری ‌۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودروها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات معلق کمتر ۱۰ میکرون، خودروهای دیزلی هستند. بر اساس گزارش نیروی انتظامی، شش خودروهای سواری و کل خودروهای دیزلی ما اسقاطی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما ناچار شدیم که در تولید سواری از بسیاری  استانداردها چشم‌پوشی کنیم و اگر بخواهیم این استانداردها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود. توان اصلاح به طور کامل به ویژه در شرایط تحریم وجود ندارد و اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این می‌شد. دو سال پیش در مشهد گازوییل با ۱۲ هزار پی پی ام سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست و الان این رقم به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ پی پی ام رسیده است.

کلانتری در پایان گفت: ناوگانی که در حال حاضر در کشور داریم هوایی غیر از این به بار نمی‌آورد و ما اگر سرمایه‌گذاری در حوزه آلودگی هوا نکنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم هوایی بهتر از این داشته باشیم.

لینک کوتاه : http://gilfam.ir/?p=8143

مطالب مشابه

  • سفیدرود؛ آزمون اول رئیس‌جمهورِ برآمده از حمایت محیط‌زیستی
  • فراخوان شرکت در برنامه «جایزه رامسر» سال ۱۴۰۴
  • چطور ایران می‌تواند با مدیریت واقع‌گرایانه، از گروه مرگ نسبتاً «منصفانه» صعود کند؟
  • پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴
  • پنجمین همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در لاهیجان با پرداختن به نقش زنان در نهضت جنگل برگزار شد
  • تلفیق طبیعت‌گرایی و یادمان شهدا در میدان جهاد رشت
  • شهردار لاهیجان چهره برتر مدیریت پسماند کشور شد
  • گامی نوین در رضوانشهر برای حفاظت از طبیعت
  • نمایشگاه «پروانه‌های بازیافتی رنگارنگ» در لاهیجان گشایش یافت

نظرات

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

5 خبر اول

سفیدرود؛ آزمون اول رئیس‌جمهورِ برآمده از حمایت محیط‌زیستی

سفیدرود؛ آزمون اول رئیس‌جمهورِ برآمده از حمایت محیط‌زیستی

فراخوان شرکت در برنامه «جایزه رامسر» سال ۱۴۰۴

فراخوان شرکت در برنامه «جایزه رامسر» سال ۱۴۰۴

چطور ایران می‌تواند با مدیریت واقع‌گرایانه، از گروه مرگ نسبتاً «منصفانه» صعود کند؟

پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴

پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴

مجله خبری

  • سفیدرود؛ آزمون اول رئیس‌جمهورِ برآمده از حمایت محیط‌زیستی
  • فراخوان شرکت در برنامه «جایزه رامسر» سال ۱۴۰۴
  • چطور ایران می‌تواند با مدیریت واقع‌گرایانه، از گروه مرگ نسبتاً «منصفانه» صعود کند؟
  • پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴
  • پنجمین همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در لاهیجان با پرداختن به نقش زنان در نهضت جنگل برگزار شد
  • تلفیق طبیعت‌گرایی و یادمان شهدا در میدان جهاد رشت
  • شهردار لاهیجان چهره برتر مدیریت پسماند کشور شد
  • گامی نوین در رضوانشهر برای حفاظت از طبیعت
  • نمایشگاه «پروانه‌های بازیافتی رنگارنگ» در لاهیجان گشایش یافت

مجله سلامت

پیشروی رنگ آبی در نقشه کرونایی گیلان

آخرین اخبار سایت

  • تقدیر از علی علی‌پور نیاول به مناسبت روز خبرنگار
  • سفیدرود؛ آزمون اول رئیس‌جمهورِ برآمده از حمایت محیط‌زیستی
  • فراخوان شرکت در برنامه «جایزه رامسر» سال ۱۴۰۴
  • چطور ایران می‌تواند با مدیریت واقع‌گرایانه، از گروه مرگ نسبتاً «منصفانه» صعود کند؟
  • پرداخت ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به دهیاری‌ها | پیش‌بینی ایجاد بیش از ۲ هزار شغل جدید در روستاهای گیلان در سال ۱۴۰۴
  • پنجمین همایش بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در لاهیجان با پرداختن به نقش زنان در نهضت جنگل برگزار شد
  • تلفیق طبیعت‌گرایی و یادمان شهدا در میدان جهاد رشت
  • شهردار لاهیجان چهره برتر مدیریت پسماند کشور شد
  • گامی نوین در رضوانشهر برای حفاظت از طبیعت
  • نمایشگاه «پروانه‌های بازیافتی رنگارنگ» در لاهیجان گشایش یافت
  • خیابان چای در لاهیجان نامگذاری شد
  • پایان جشنواره چای در لاهیجان؛ شروع دوباره پرسش‌ها از سیاست‌های معطل مانده
  • ناصر مسعودی درگذشت
  • فعال‌سازی دو کمیته آموزش و نظارت برای ساماندهی پسماند در بخش رودبنه
  • مدارس ابتدایی گیلان فردا مجازی شد / دورکاری مادران شاغل دارای فرزند زیر پایه ششم
  • وزیر ارشاد از مدیریت شهری لاهیجان تقدیر کرد‌
  • ۱۰ هکتار از جنگل‌ های گیلان در آتش سوخت
  • همایش ملی «پویش رویش خوشه‌ها» هم‌زمان با هفته بسیج در سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد
  • مدیریت شهری لاهیجان از استاندار گیلان برای برگزاری اجلاس استانداران حوزه دریای خزر قدردانی کرد
  • آیین تکریم و معارفه مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در لاهیجان و سیاهکل برگزار شد
  • اطلاعیه روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

تبلیغات