دریاچه کافتر که به نام های تالاب کافتر، تالاب شادکام و آبگیر کافتر نیز شناخته می شود، در  ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اقلید در استان فارس قرار دارد. این دریاچه از زیستگاه های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب می شود.این دریاچه از جاذبه های گردشگری اقلید،مساحتی درحدود ۴۸ کیلومترمربع دارد و در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و طول آن در حدود ۲۴ كیلومتر و عرض آن ۶ كیلو متر می باشد و  یکی از دریاچه های آب شیرین استان فارس است و از زیستگاه های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب میشود.

پیرامون‌ این‌ آبگیر پهناور چمنزارهای‌ وسیعی‌ وجود دارد كه‌ تابستان‌ و بهار، چراگاه‌ دامهای‌ تیره‌های‌ گوناگون‌ ایل‌ قشقایی‌ می‌باشد. عمق‌ دریاچه‌ كم‌ و از گیاهان‌ باتلاقی‌ و نی‌ پوشیده‌ شده‌ است‌.در این‌ منطقه‌ نمكزار ابرقو، رودخانه‌ شادكام‌ و غار بزرگ‌ و زیبای‌ ” كان‌ كوهر” نیز از عوارض‌ طبیعی‌ عمده‌ بشمار می‌روند. وجود چشمه‌ها و قناتهای‌ فراوان‌ با آبهای‌ گوارا كه‌ سرچشمه‌ بیشتر آنها دامنه‌های‌ كوه‌ بل‌ می‌باشد از دیگر ویژگیهای‌ طبیعی‌ منطقه‌ است‌.

تالاب کافتر یکی از دریاچه های آب شیرین استان فارس

این دریاچه درکنار روستای کافتر واقع شده و دومین دریاچه آب شیرین بعداز دریاچه پریشان است که زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی های کپور و آمور می باشد.وجودچشمه سارها وقنوات متعدد علاوه برایجاد مناظر زیباودیدنی زمینه مساعدی برای پرورش ماهی قزل آلا فراهم نموده است.
درحال حاضر، برداشت بی رویه از رستنی های محدوده ی این دریاچه وآب آن ، حیات آن را به مخاطره انداخته است .این دریاچه یکی اززیباترین چشم اندازهای طبیعی استان است.

تالاب کافتر یکی از دریاچه های آب شیرین استان فارس

حیات وحش

۵۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبچر متعلق به ۱۲ خانواده و ۶ راسته در تالاب کافتر مورد شناسایی قرار گرفته است.خانواده مرغابیان با ۶۶٫۲۶ درصد، بیشترین فراوانی و خانواده اکراسیان با ۰٫۰۲ درصد، دارای کمترین فراوانی در تالاب کافتر بوده است. بیشترین تعداد و فراوانی پرندگان شناسایی شده متعلق به خانواده های پرندگان آبزی با ۶۷٫۰۹ درصد فراوانی و کمترین فراوانی مربوط به خانواده پرندگان کنارآبچر با ۳۲٫۹۱ درصد فراوانی بود.

تالاب کافتر یکی از دریاچه های آب شیرین استان فارس

در حوزه دریاچه كافتر از رده خزندگان نمونه هایی از اعضا سه راسته مارها، سوسمارها و لاك پشتان وجود دارد و بطور كلی ۲۴ گونه مار متعلق به ۳ خانواده تشخیص داده شد كه دراین میان خانواده Typhlopidae تنها یك گونه و خانواده Viperidaeچهار گونه و خانواده colubridaeما بقی گونه ها یعنی نوزده عدد را به خود اختصاص داده اند از مجموع مارهای شناسایی شده ۶ گونه سمی، ۳ گونه نیمه سمی و ۱۵ گونه از انواع غیرسمی می باشد از بین مارهای منطقه مورد مطالعه تنها دو گونه متعلق به جنس Natrix كه زندگی ابزی دارند وابسته به اكوسیستم دریاچه تشخیص داده شد كه این مارها در نواحی پرگیاه دریاچه، علفزارهای تالابی، آبراهه های منتهی به دریاچه، چمن زارها و بیشه های مجاور چشمه ها دیده می شوند.

پوریا فرهش