سلامت چیزی نیست کـه بتوان بـه آن اهمیت نداد. هر فردی اگر بخواهد زندگی باکیفیتی داشته باشد ناگزیر باید بـه سلامت فردی و حتی اجتماعی توجه داشته باشد.
این موضوع آن قدر بااهمیت اسـت کـه سازمان بهداشت جهانی هر سال یک هفته را بـه عنوان هفته سلامت درنظر گرفته و شعاری هم برای ان برمیگزیند. رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان در ارتباط با بحث سلات و بهداشت اسـت.
بزرگداشت
با این تصمیم از سال ۱۹۵۰ به بعد در روز ۷ آوریل هر سال، برگزاری جشن بزرگداشت این روز به جریان افتاد. مراسم روز جهانی بهداشت، سالانه به عنوان فرصتی به منظور جلب توجه جهان به موضوع بهداشت جهانی است و سازمان بهداشت جهانی و کشورهای جهان رویدادهای بینالمللی، منطقهای و محلی را در چنین روزی بررسی میکنند.
دولتها و سازمانهای غیردولتی مختلف به روز جهانی بهداشت، منافع و دستاوردهای آن برای بهداشت عمومی اذعان دارند. آنها فعالیتهای مربوطه مانند شورای جهانی بهداشت را ساماندهی کرده و حمایتشان را از آنها در رسانهها اعلام میکنند.
روز جهانی بهداشت همراه با روز جهانی سل، هفته جهانی ایمنسازی، روز جهانی مالاریا، روز جهانی علیه توتون و تنباکو، روز جهانی ایدز، روز جهانی اهدای خون، و روز جهانی هپاتیت، یکی از هشت کمپین رسمی سازمان بهداشت جهانی WHO است.
روز جهانی سلامت در ایران
روز ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ علی اکبر سیاری معاون وزارت بهداشت ایران در همایش روز جهانی بهداشت در تهران گفت: «شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور به بیماری افسردگی مبتلا هستند که از این آمار حدود ۱۲٫۷ درصد در محدوده سنی ۱۴ تا ۶۴ سال قرار دارند. از این گروه سنی ۲٫۲درصد به افسردگی شدید دچار هستند.
وی افزود: «آسیبهای اجتماعی در جامعه رو به افزایش است. هماکنون بیکاری، طلاق، اعتیاد و فقر زیربنا و زمینهساز افسردگی هستند و ما باید به این زیربناها بپردازیم. بعضی قشرها همچون سالمندان و نوجوانان و جوانان در بحث افسردگی آسیبپذیرتر هستند»
در جمهوری اسلامی ایران امر بهداشت همواره بـه عنوان یکی از مباحث مبنایی در مباحث توسعه مندی کشور مدنظر بوده اسـت چنانکه فصل بیست و پنجم قانون” بر نامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور” بـه بهداشت و درمان اختصاص داده شده اسـت :
ماده ۱۹۲
الف ـ بـه منظور افزایش کارایی و توسعه ي خدمات بهداشتی درمانی در کشور و ایجاد تسهیلات جهت دسترسی آحاد مردم بـه این خدمات و تعیین حدود تصدی بخش دولتی و غیر دولتی اقدامات زیر انجام خواهد شد:
۱- کلیه خدمات بهداشتی اعم از شهری و روستایی بـه صورت رایگان توسط دولت ارائه می گردد.
۲- خدمات درمان سرپایی روستاییان در واحدهای موجود توسط دولت ارائه می شود. توسعه ي مراکز درمان روستایی در مناطقی کـه امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی وجود ندارد توسط دولت انجام می شود.
۳- درمان سرپایی شهری در مراکز بهداشت و درمان شهری موجود بـه عهده دولت اسـت لکن توسعه ان با مشارکت بخش خصوصی و تعاونی خواهد بود. توسعه فعالیت هاي بخش دولتی منحصر بـه مناطقی خواهد بود کـه جاذبه اي برای بخش خصوصی وجود ندارد.
۴-ضمن استمرار تصدی دولت در درمان بستری برای مناطق توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته و شهر های کوچک «کمتر از یک صد هزار نفر جمعیت» و تأمین تخت هاي آموزشی متناسب با تعداد دانشجویان دانشگاه هاي علوم دکتری، توسعه ي مراکز درمان بستری در شهر های بزرگ «بیشتر از یک صد هزار نفر جمعیت» بر عهده ي بخش غیر دولتی خواهد بود.
همچنین در شهر های بزرگ جهت واگذاری امکانات درمان بستری موجود و ایجاد مراکز درمان بستری جدید برای بخش غیر دولتی با اولویت تعاونیهاي گروه دکتری تسهیلات لازم ایجاد خواهد شد.
۵-سازمان بهزیستی کشورمکلف اسـت در جهت سامان دهی و توانبخشی بیماران روانی مزمن و سالمندان، درسال اول برنامه ي سوم نسبت بـه تهیه، تدوین و اجرای طرح سامان دهی بیماران یاد شده اقدام نماید. آییننامه ي اجرایی بند فوق با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری و سازمان برنامه و بودجه تهیه و بـه تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
در جمهوری اسلامی ایران امر بهداشت همواره بـه عنوان یکی از مباحث مبنایی در مباحث توسعه مندی کشور مدنظر بوده اسـت چنانکه فصل بیست و پنجم قانون” بر نامه ي سوم توسعه ي اقتصادی ؛ اجتماعی و فرهنگی کشور ” بـه بهداشت و درمان اختصاص داده شده اسـت.
ب ـ بـه وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری اجازه داده می شود در جهت ارتقای کارایی و مشارکت کارکنان و مردم در مورد امکانات بهداشتی و درمانی و دارویی و توانبخشی خود با رعایت موارد مذکور در بند «الف» این ماده اقدامات زیر را انجام دهد:
۱- خرید خدمات تعریف شده از کارکنان خود طبق تعرفههاي مصوب «نظام کارمزدی بـه جای روزمزدی» و همچنین از بخش غیر دولتی.
۲- پرداخت بخشی از درآمدهای حاصل از ارائه ي خدمات بـه کارکنان در واحدهای تحت تصدی دولت بـه صورت کارانه برای افزایش کارایی آنان.
اعتبار لازم برای اجرای بند «ب» این ماده در لایحه ي بودجه ي سالانه منظور خواهد شد. درآمدهای حاصله در هر استان در قالب بودجههاي سالانه صرف توسعه ي کمی و کیفی خدمات بهداشتی و درمانی همان استان می گردد.
آیین نامههاي اجرایی این ماده شامل تعیین وضعیت کارکنان شاغل، ضوابط و نحوه ي واگذاری، تعریف خدمات قابل واگذاری و نحوه ي قیمت گذاری انها، روش هاي پرداخت، نحوه ي هزینه ي درآمدهای حاصله و سایر موارد، مشترکاً توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری و سازمان برنامه و بودجه حداکثر در مدت شش ماه پس از تصویب این قانون تهیه و بـه تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
ماده ۱۹۴
کلیه مراکز تولید و توزیع موارد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و همچنین مراکزی کـه در زمینههاي فوق خدماتی را ارائه می کنند موظفند ضمن رعایت ضوابط بهداشتی کـه از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری و دستگاه هاي ذیربط اعلام می گردد نسبت بـه اخذ تأییدیه ي ادواری از افراد حقیقی و یا حقوقی «دولتی و یا غیر دولتی» کـه صلاحیت انها حسب مورد از طرف دستگاه هاي سابقالذکر برای مدت معین تأیید شده اسـت اقدام کنند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری و دستگاه هاي ذیربط موظفند حسب مورد بر خدمات افراد حقیقی و یا حقوقی تأیید صلاحیت شده بـه صورت مستمر نظارت ودر صورت مشاهده تخلف ضمن رد صلاحیت انها موضوع را بـه مراجع قانونی ارجاع نمایند.
آیین نامه این ماده مشتمل بر تعیین واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی مشمول این ماده، تعیین مقاطع زمانی اخذ تأییدیه ي بهداشتی برای هر یک از مراکز مربوطه، تعیین تعرفهها، نحوه ي برخورد با متخلفان اعم از اخذ جرایم و معرفی بـه دادگاه، ضوابط تعیین صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی نظارت کننده و سایر موارد، حداکثر طی مدت شش ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری با همکاری دستگاه هاي ذیربط تهیه و بـه تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
ماده ۱۹۷
بـه منظور نهادینه کردن امنیت غذا «دسترسی همه ی افراد جامعه بـه غذای کافی و سالم» و التیام تغذیه مردم و کاهش مریضی هاي حاصل از سو هاضمه و ارتقای سلامت جامعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری موظف اسـت حداکثر طی مدت یکسال نسبت بـه تعیین سبد غذایی مطلوب اقدام کند و برای تحقق ان دستگاه هاي ذیربط باید اقدامات ذیل را بـهعمل آورند.
الف ـ وزارت خانههاي فرهنگی و آموزشی و همچنین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظفند نسبت بـه ارتقای فرهنگ و آگاهی هاي تغذیه اي و ارائه ي آمـوزش هاي لازم بـه منظور ترویج سبد مطلوب غذایی بـه عموم مردم اقدام کنند.
ب – شورای اقتصاد در توزیع منابع اعتباری یارانهها در مورد مواد غذایی پس از کسب نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری زمینه ي اجرای سبد مطلوب غذایی را فراهم خواهد کرد.
ج – بـه منظور رفع سوء هاضمه ي خانوارهای کم درآمد، یارانه ي کالاهای اساسی اعطایی بـه نیازمندان، روستاییان و ساکنین مناطق کمتر توسعه یافته نسبت بـه سایرین افزایش می یابد.
د ـ بـه منظور ارتقای سطح سلامتی مردم، مؤسسه ي استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف اسـت حداکثر تا پایان برنامه ي سوم استانداردهای ایمنی مواد غذایی را تکمیل و جهت اعمال نظارت بر کیفیت تولید و عرضه ي مواد غذایی بـه وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری و سایر ذیربط اعلام کند.
هـ ـ ساختار و تشکیلات مناسب امنیت غذا و تغذیه در سطوح ملی و استانی طی مدت شش ماه از تصویب این قانون توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش دکتری تهیه و پس از تأیید سازمان هاي امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه بـه تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.